Имало ги е открай време. Откакто са се появили каквито и да било прочути имена – художници, грънчари, скулптори – оттогава има и техни имитатори. В изпълнителските изкуства е по-трудно, би било сериозен проблем да пробуташ Дани де Вито за Арнолд Шварценегер (ако и да са братя 😉 ). Но и там се появява.
Малко по-трудно е менте на произведение да бъде пробутано за оригинала. Но и това се случва. При картините го има отдавна. А преди няколко години се сблъсках с него за пръв път в област, в която не го бях очаквал – книгите. Изчетох доста солидна част от ментето на “Хари Потър и Орденът на Феникса”, преди да се уверя, че това наистина просто няма как да е рязка промяна в стила и маниера на писане на Джоан Роулинг, или пък дори нает под нейно име писач…
“Хари Потър и Нечистокръвния принц” пък имаше две различни ментета! Разбира се, това следваше да се очаква. Има си функция, чрез която се смята при колко голям пазар, при даден процент от него податлив на менте, и при определена производствена цена на ментето, колко различни ментета си струва да се правят и пробутват. Очевидно “Хари Потър” беше стигнал нивото, при което си струва написването на книга-менте, а след това и на две отделни книги-ментета.
По-интересно стои положението с филмите. Още отдавна писах какво е логично да се очаква да стане с актьорите в недалечно бъдеще. Но си мисля друго – ще има ли скоро филм-менте? Правенето на филми (особено на свестни) изисква огромен бюджет, а пък пробутването на филм-менте вероятно би било силно затруднено в повечето части на света. Но ако стойността на правенето падне достатъчно, нищо чудно да се окаже изгодно.
Как може стойността да падне силно ли? За един от начините вече ми хрумва. На 30 май очакваме премиерата на поредния филм, направен с Blender – “Big Buck Bunny”. (Версията на Blender, използвана за направата на филма – 2.46 – вече е пусната.) Филмът е напълно достоен за Pixar като качество на изображенията. Да, засега все още са нужни поне десетина души за немалко месеци, за да бъде направен дори не най-фърст филм с него, но сравнете това с типичния екип на филм отпреди 20 години!… След още 20 нищо чудно вече дори по-малък екип да може да направи чудесен филм.
Чудя се, няма ли тогава да видим ментета и на филми. Първо на анимации от този тип. След това сигурно и на “реалистични” филми. Някои ментета сигурно ще са точни подобия на оригинала, създадени само за да избягнат определени авторски права. Други вероятно ще са вариации.
Тук темата е неизбродна. Не ми се мисли какви вариации може да има на доста от най-популярните и обичани филми. Порнографските сигурно ще са само началото… Но пък някои филми, примерно “Звездни войни 1: Невидима заплаха” според мен само ще спечелят в по-различен вариант.
А пък може би ще има и повече свободни филми, точно както вече има свободна музика. Има много и много истории, които заслужават да бъдат филмирани свободно.
Понякога ми се налага да правя някои незначителни ментета (е, не точно художествени, но принципът е същият), но далеч не съм в състояние аз да определям цената – срещу скромно възнаграждение и похвала (много съм податлива!) се съгласявам (на принципа – мога-правя!)… неотдавна пристигна един важен господин под предлог, че в митническата агенция го посъветвали да промени формуляра на фактурата за внос на стоки от Китай… срещу 5 лв да препроектирам фактурата му с печата и пр…. обясних му, че съм наясно, че иска от мен фалшифициране на документ… ама се чудя защо той си мислеше, че като стоя зад компютъра, непременно трябва да съм много глупава… аз не бих приела такава поръчка и за 50, и за 500, а дори и за 5000, но някои вероятно биха го направили!
@yoalbo: Той да се пробва…
Много ми беше забавно заглавието на една книга, която видях:
“Момчето
ХАРИ
и кучето
ПОТЪР”
(малките букви се четяха само от много близко разстояние)
А с позицията ти за това какво може да се случи с актьорите не съм съгласен по една проста причина. В случая с анимацията в актьор ще се превърне просто самият кукловод – аниматорът. Само добър аниматор може да накара куклата да изиграе добре ролята си. Т.е. при всички положения е нужен някакъв вид актьор. А кое е по-сложно, кое е по-евтино? (не визирам цената на една холивудска звезда)
Идеята ти би била валидна при свят, в който съществува ИИ, което е все още далечна фантазия, а и би създало друг род проблеми (права на самата програма). Единствено сцени с човешки каскади могат да бъдат успешно симулирани от програми като Ендорфин, но тук каскадьорите и армиите от статисти го отнасят, не актьорите.
P.S. Да спомена само още един факт – добър озвучаващ актьор може да спаси лоша анимация, но добра анимация никога не може да спаси лошия озвучаващ актьор.
Май не си чувал за филма “Alien vs Hunter” който излезе тази година, само месец преди “Alien vs Predator 2” 😉
Също така си спомням че имаше един смешно жалък филм с име “Alien 3000” който има за първо заглавие “Unseen Evil 2”, вероятно е поредица.
За съжаление ментетата с подобни имена са по-скоро смешни отколкото дразнещи.
Далеч по-жалки са в Холивуд когато се опитват да поамериканчат де що има хубав филм, заснет от не американец.
Като се почне от Седемте Самурая, мине се през Никита, Такси, и се стигне до хита в момента – ментенето на азиатски ужаси – The Ring, The Grudge и съвсем наскоро The Eye.
И като сме почнали подред, за ментета смятам и всичките remake-ове на класически филми. Все още не съм видял remake който да е по-добър от оригинала с нещо друго освен специални ефекти.
В този дух, има и много продължения на филми, които не са нищо повече от ментета. Въпреки че се водят официални, те просто експлоатират доброто име на оригинала.
Това е то, бизнес.
Всъщност в тази статия (post) най-важен ми се струва последният абзац: “А пък може би ще има и повече свободни филми, точно както вече има свободна музика. Има много и много истории, които заслужават да бъдат филмирани свободно”.
Защото темата за “художествените ментета” по принцип е доста широка и лесно прелива просто в “ментета”, която пък е още по-широка… Даже бях чувала за един англичанин, който си регистрирал официално фирма за изработка на фалшификати (точно така беше формулирано за голяма моя изненада) на класически художествени произведения, която имала голям успех, защото много скоро клиенти й станали много от световните знаменитости (то и фалшифицирането не е проста работа понякога, а и се цени очевидно!)
Все пак, аз си мисля, че акцентът върху свободната форма на творчество е най-интересният момент! И макар, че не съм твърде наясно с тази материя, тя ми изглежда много новаторска и примамлива.
Огромният бюджет съвсем не е задължително условие за свестен филм! Е, зависи и какво наричаш свестен филм, разбира се… Може да снимаш и с телефонче и да направиш хайде не шедьовър, ама нещо изумително – и не говоря за домашни видеоклипове! (един познат спечели престижен конкурс за късометражки точно с такова)
@komata: Хубавите филми все пак си искат бюджет. Но че става все по-малък, е факт.
Доказателство, и специален поздрав за теб: http://www.bigbuckbunny.org/
🙂